“Az analitika az a fegyver, ami a csata végén mindig a győztesek kezében van!”
Online vállalkozók és marketingesek rémálma válhat valóra, ha nem készülnek fel időben! Hamarosan a korábbi Analytics adatok végleg eltűnnek a képernyőről
Ha varázsütésre megoldódik az átállás, a webfejlesztő kérdései nélkül, a Google súgó órákon-, napokon átívelő olvasgatása és a beállítások tesztelgetése nélkül úgy, hogy a végén egy értelmezhető elemzést látsz, ami nap mint nap támogatja a döntéseidet, mit tennél meg ezért?
2023. július 1-étől leváltja a korábbi (Universal Analytics) statisztikai rendszerét helyébe egy lényegesen összetettebb, bonyolultabb mérési rendszer lép, az ún. GA4.
A korábbi adataid nem elérhetők, nem látod a weboldalad forgalmát és konverziók mérését, az eddigi kimutatások eltűntek. A kampány elemzések és a megtérülés folyamatos követése leállt.
Te is tudod, hogy a legrosszabb amit tehetsz, hogy nem teszel semmit…
Szólsz a webfejlesztődnek, regisztrál egy Analytics fiókot és bedobja a kódot az oldaladba… Tegyük fel, hogy ez senkinek sem jutott még eszébe mostanában és a fejlesztő épp ráér.
Persze, működhet, de nem biztos, hogy látni fogod a konverziós eseményeidet, vagy épp a vásárlások értékét. Esetleg néhány kampány paraméter lemarad és nem tudod honnan jöttek a látogatóid.
Elindítod az automatikus átállást. Ez talán az egyik legjobb mód – a legkevesebb kárt ezzel okozod magadnak! Viszont a riportokban rendkívül korlátozott adat állománnyal kell beérned és nem fogod tudni maximálisan kihasználni a GA4 előnyeit a korábbi verzióhoz képest. A versenytársaid viszont igen…
Szólsz a srácnak a szomszédban… ugye nem kell befejeznem a mondatot? Személy szerint 15 éve foglalkozom digitális marketinggel – ideértve a méréseket is – ezért nekem elég volt kb. 70 órát (!!) tanulnom ahhoz, hogy professzionális módon tudjam konfigurálni és használni a GA4-et.
Vagy egy órája próbálod elővarázsolni a jelentést az Analytics felületén, hogy megtudd mennyi pénz ment el a múlt héten hirdetésekre és mennyit hoztak a látogatók, de nem akarnak előkerülni azok a diagramok, sőt még csv-ben letöltve sem adja az adatokat.
Fejvesztve hívod a webfejlesztőt, hátha ők csináltak valamit az oldalon és azért veszett el a mérőkód, de a 4. hívásodat sem fogadta – persze, a hétfői meetingen van. Talán holnap visszahív.
Pánikszerűen nyitod meg a FB hirdetési fiókod és a Google Ads smart kampányod statisztikáit és nem érted, hogy a fenébe kerülhet ilyen sokba ez az egész és mások miért költenek erre még ennél is többet.
Felhívod egy régi évfolyamtársad, aki velük dolgozik és azt mondja, hogy ők már több, mint egy éve átálltak a GA4-re, rengeteg adatuk van, mindent részletesen tudnak a célközönségükről, a látogatóikról és főleg az ügyfeleikről. Próbálsz valamit barkácsolni, de csak nem jön össze egy nyomorult látogatás mérés sem – hiszen a GA4 egy összetett rendszer. Ebbe bizony sok-sok óra tanulást, tervezést, kivitelezést kellene befektetni ahhoz, hogy lásd az eredményeidet.
Kezedben a gőzölgő kávéval kényelmesen hátradőlsz a székedben és bekapcsolod a géped. Megnyitod a böngészőt és belépsz az Analyitcs fiókodba. Az előre meghatározott jelentéseket látod az irányítópulton, amiben pontosan azok az adatok szerepelnek, amik számodra a legfontosabbak. Pontosan látod a kampányok megtérülését, a közösségi médiából érkező új ügyfelek értékét, az email marketing kampányod feliratkozóinak számát.
Egy másik jelentés forintra pontosan megmutatja, hogy ennyi bevételt hozott a webshop és ez mely termékekből származik.
A marketinges hív, megbeszélitek, hogy melyik kampányt kell erősíteni ezen a héten és Te magabiztosan bólintasz rá arra a verzióra, ami épp 3x annyit hoz, mint a másik – hiszen a saját szemeddel látod.
Legyen inkább ilyen a hétfő reggeled – vagy bármelyik napod
Persze, lesznek olyanok, akik ezután nem mérik a weboldaluk adatait. De a marketinges, a kampánymenedzser hogyan fogja optimalizálni az Ads, vagy a Meta kampányaikat adatok nélkül? Az Analyitcs nem csak a látható felületekkel segíti a munkád, az adatgyűjtés és a fiókok összekapcsolása egy új dimenziót nyithat az online hirdetések eredményeinek terén.
Az Universal Analytics megmutatta neked közel az összes adatot, amit összegyűjtött a weboldaladról. Ezzel szemben a GA4 egy fehér lapot ad a kezedbe, ahol Neked kell kérned a megfelelő adatokat. Emlékszel fejből, hogy milyen adatok lekérésére kattintottál amiből döntést tudtál hozni?
Igen. Azaz majdnem. A Google segítséget nyújt azok számára, akik nem gondoskodnak időben az átállásról, hogy ne veszítsenek adatokat. De ez nem jelenti azt, hogy az ily módon átállított fiókodban megtalálod majd a július 1. utáni konverziós adataidat.
Nézd, megértem, ha nem használtad eddig és “érzésből” vezetted a céged, vagy hoztál döntéseket az online felületeiddel kapcsolatban. De a GA4 olyan fegyvert ad a kezedbe – vagy a versenytársaid kezébe – amivel fényévekre ugorhat el előled.
Nem a Te hibád, ha eddig nem vetted figyelembe az online mérési eredményeket, viszont itt az ideje, hogy profi módon nekiláss.
A helyesen beállított GA4 fiókodban a mérési tervnek megfelelő jelentéseket két kattintással eléred a könyvtárból. Csak kiválasztod, megnyitod és és már látod is mi történt az elmúlt időszakban.
Szeretnéd prezentálni a csapatnak az eredményt egy ízléses köntösben? A Looker Studioban előkészített, céged arculatához igazodó jelentésekkel ez sem jelent extra nehézséget.
Egy jól konfigurált Analytics 4 fiók minden pillanatban naprakész és érthető adatokkal szolgál. Csak egy wifi jel kell és kezedben van minden adat az online üzletedről.
Ez az eszköz megadja neked a lehetőséget arra, hogy végre ne csak kövesd a piacot, hanem az élre állj és Te diktáld az iramot! Végre nyugodtan kortyolhatsz bele a kávédba, miközben megválaszolod a kampányod kezelőjének az emailt amiben magabiztosan engedélyezed a költségvetés 15%-os emelését, hiszen tudod, hogy megtérül.
A GA4 konfigurációt akkor végeztesd el profikkal, ha előre akarsz lépni az online marketingben és fejleszteni akarod a céged.
Teljesen mindegy, hogy hányszor nyitottad ki eddig a Google Analytics fiókodat, hogy használtad-e a döntéshozatal során az abban gyűjtött adatokat.
A GA4 olyan fegyvert ad a kezedbe, amit a csata végén a győztesek kezében látsz – pontos adatokat, pontosan azokat az adatokat, amik alapján a helyes döntést meghozod.
Az átállásnak nem az lesz a legfőbb előnye, hogy:
Hanem az, hogy használható, barátságos felületet kapsz a kezedbe, és szeretni fogod az adataidat, amivel az élre törsz!
Egy térképet, amivel végre biztos lehetsz abban, hogy a szükséges dolgokat méred. Helyesen.
Pontos tervet készítünk, felmérjük együtt mit kell és mit nem kell mérned, és ezt a dokumentációt végül kézhez kapod.
Pontosan azokat, amiket a döntések meghozatalához látnod kell – a lehetőségeket és veszteségek okát is.
Személyre szabjuk a jelentéseket, így nem terhelünk felesleges statisztikákkal, csak azt látod, amit és ahogyan arra szükséged van.
Mostantól pontosan tudod mi történik az online felületeiden.
Eddig talán ki sem nyitottad az analitikát, most szeretni fogod, mert segít meghozni a mindennapi döntéseket.
Megfogalmazódott benned egy kérdés, vagy kétség?
Nem vagy egyedül! Egy komoly döntés előtt mindannyian tele vagyunk kérdésekkel. Az alábbi kérdések már másokban is megfogalmazódtak a GA4-gyel kapcsolatban, nézd végig, hátha Te is választ kapsz a kérdésedre:
Abszolút jogos kérdés, és nem vagy vele egyedül! Éppen ezért alakítottam ki úgy a szolgáltatást, hogy előzetesen átbeszéljük milyen adatokra és milyen formában van szükséged, és a végén elkészítjük neked a számodra áttekinthető, értelmezhető jelentéseket.
Érthető felvetés, viszont a kampány indulásakor már készen kell legyen a mérési struktúra, kell rendelkezzen valamennyi adattal a rendszered, másrészt biztos vagy benne, hogy találsz majd olyan szakembert akkor, rövid határidővel, akire rá mernéd bízni az Analytics konfigurálást?
Valóban áthidalhatod a problémát az automatikus átállással is, azonban a Google nem készít neked személyre szabott mérési tervet és jelentéseket. A “kék gomb” megnyomásával egy fehér laphoz jutsz, amit Neked kell teleírnod – ezt tesszük meg helyetted, hátunk mögött rengeteg tudással és felhalmozott tapasztalattal.
Természetesen ez is lehet egy jó megoldás, hiszen számos fejlesztő is részt vett GA4 képzéseken, találkoztam is néhányukkal. Sőt, elképzelhető, hogy akkor is szükség lesz rájuk, ha végül ránk bízod az analitika konfigurálását – pl. a mérőkódok elhelyezéséhez. Azonban érdemes részletesen összehasonlítani, hogy mit kapsz a szolgáltatás keretében!
Természetesen igen! Sőt, ha a Google analitikai termékét választod, akkor már csak GA4 fiókot tudsz nyitni, amit örömmel megteszünk helyetted a szolgáltatás keretében.
Elképzelhető, hogy igen. Ha egyedi weboldalad van, vagy nincs hozzáférésed az admin felülethez, akkor szükség lesz 1 db kód (a Tag Manager alapkódja) elhelyezésére, amit valószínűleg csak a fejlesztőd tud majd megtenni. Ezt általában rövid idő alatt elvégzi egy fejlesztő, aki ismeri az oldalt. Egyszerű WP alapú oldalak esetén nincs szükség fejlesztői segítségre.
Üdvözöllek! Bölkény János vagyok – marketing megvalósító. Sikeres magyarországi vállalkozásoknak segítek még nagyobb online sikereket elérni.
Főleg a Google eszközeivel dolgozom nap mint nap azért, hogy a hozzád hasonló vállalkozók végre kivehessék a megérdemelt eredményeiket a keresőmarketingbe fektetett erőforrásaiknak. A Google Ads, a SEO és a Google Analytics a barátaink (is tudnak lenni), ha jól használjuk őket.
Immár több, mint 15 éve foglalkozom ezzel és képzem magam folyamatosan – ahogyan a rendszerek is fejlődnek, töretlenül. Az idén mintegy 70 órányi képzésen vettem részt a GA4 rendszerével kapcsolatban, hogy ne csak használjam a Google anaitikai rendszerét, hanem megértsem a mérések működését és képessé váljak az Analytics 4 rendszer konfigurálására és az adatok professzionális feldolgozására.
Íme egy rövid teszt, hogy kiderítsd, szükséged van-e egyáltalán analitikára. Lássuk hány állítás igaz rád:
Olyan magyarországi vállalkozó vagy, aki online szerez vevőket, ügyfeleket – vagy szeretnél online ügyfeleket szerezni
1 pont
Olyan vállalkozó vagy / vállalkozást vezetsz, aki / amelyik webshopon keresztül értékesíti a termékét és szeretnéd tudni, melyik eszköze térül meg és milyen mértékben
1 pont
Jelen vagy a közösségi médiában és szeretnéd mérni ennek eredményét a weboldaladon, shopodban
1 pont
Évente legalább egyszer hirdetsz online, valamelyik fizetős platformon
1 pont
Folyamatosan futtatsz ügyfélszerzésre, feliratkoztatásra, látogató szerzésre irányuló kampányokat
1 pont
Fejlődni akarsz, nem a sor végén kullogni a versenytársak mögött, hanem az élre állni és vezetni a tömeget
1 pont
Adj magadnak minden igaz állításra 1 pontot!
0 pont: Köszi, hogy itt jártál, de ez a szolgáltatás nem neked való! Megköszönöm, ha ajánlod olyan vállalkozó ismerősödnek, akire szerinted igazak az előbbi állítások
1-2 pont: Valószínűleg hamar megtérül majd ez a befektetésed, hiszen az Analytics nem csak a látogatásokat méri, hanem további információkat is ad neked, amivel fejlesztheted a vállalkozásodat
3-4 pont: Neked kötelező komolyan venni a professzionális analitikát! Nem az a kérdés mennyibe kerül, hanem az, mennyit buksz minden egyes napon, amíg el nem készül
4-5 pont: Viccelsz ugye? Ne olvasgass, hanem rendeld meg az e-commerce csomagot!
…ma megrendeled a GA4 konfigurálását! 24 órán belül beszélünk telefonon, megbeszéljük mit szeretnél kihozni az online marketingből és ehhez milyen adatokra van szükséged.
Egy hét múlva kezedben lesz a kincses térkép, a mérési terv. Izgatottan végignézed, megbeszéljük, véglegesítjük.
Mindössze két hét múlva, kezedben lesz a kulcs a XXI. század mérőeszközéhez, ami a TE igényeidre van szabva és a TE céljaidat szolgálja.
Egy hónap múlva egy félmosoly kíséretében meghozod a második stratégiai döntést, az adatokra alapozva.
Egy év múlva a GA4 fiókod belépési jelszava lesz a céged 3. legféltettebb vagyona
Bő egy hét múlva még motoszkál majd valami fura gondolat a fejedben az Analytics-ről és hogy mégiscsak kellene valamit tenni, mert a megszokott helyen már nincsenek adatok.
Jó két hét múlva megint eszedbe jut, ezúttal szakítasz is időt arra, hogy megkérj valakit, aki “be tudja kapcsolni a mérőkódot”.
Egy hónap múlva felhívod ismét (ezúttal fel is veszi), de sajnos el van havazva és már az ára is a duplája lett közben, mert sok a meló (mondjuk így is csak egy húszas…)
1 év múlva már el is felejtetted ezt az egészet… minden a szokott mederben halad – költesz néha marketingre és a kockázatok csökkentése érdekében mindig csak egy-egy eszközre, persze nem mindig jön be, de a marketing már csak ilyen – mondják…
Mindketten tudjuk, hogy melyikkel jársz jobban.
Rendeld meg most az átállást, hogy jövő ilyenkor egy boldog, kiegyensúlyozott, sikeres vállalkozóval beszélgessek egy üzleti találkozón, aki folyamatosan fejlődik az üzletével együtt és már nem kell azon morfondíroznia, hogy melyik eszközbe fektessen pénzt – mert biztosan tudja!
Bölkény János – marketing megvalósító
Powered by Advertist Marketing Web